Some contributions to spanish language teaching from computational linguistics
DOI:
https://doi.org/10.35305/an.vi5.36Keywords:
pedagogical application of NooJ, automatic natural language processing, nucleus phrase, Rioplatense Spanish, teachingAbstract
In this paper, we present the pedagogical considerations that support postdoctoral research and some basic points followed in the automatic processing of the adjective and the verb from a computer tool, understanding that these are central categories used in Spanish grammar. In particular, the tool NooJ, created by Max Silberztein [10], which is freely available for academic purposes, is selected. In turn, the 5P Paradigm, Bès [1], is taken as a theoretical framework, introducing the notion of nucleus phrase. In this way, we characterize, for instance, the nucleus adjective phrase as the minimum processing unit and the Adjective Phrase as the major unit that contains it, and likewise, about the verb: the nucleus verbal phrase and Verbal Phrase. It is related to our research on the pedagogical application of computer tools in language teaching. From this perspective, it is understood that metalinguistic reflection becomes the driving force of linguistic learning, since the linguistic hypotheses generated by the student learners (in this case about the adjective and the verb) are validated by the machine with the application of the computer tool NooJ.
Downloads
References
[1] Bès Gabriel G. (1999): La phrase verbale noyau en français. En: Recherches sur le français parlé, Volume 15.
[2] Oviedo, María Inés (2019): La enseñanza de la lengua y la literatura en el medio de reconfiguraciones disciplinares: aportes para pensar el trabajo docente desde la perspectiva etnográfica. En: El toldo de Astier. Propuestas y estudios sobre enseñanza de la lengua y la literatura. Cátedra de Didáctica de la lengua y la literatura I. Departamento de Letras. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de La Plata. ISSN 1853-3124. Año 10, Nro.19, octubre de 2019. pp. 128-134.
[3] Real Academia Española: Asociación de Academias de la Lengua Española: Nueva gramática de la lengua española. (2009) Espasa-Calpe, Madrid, España
[4] Rodrigo, A., Reyes, S., Bonino, R. (2018). Some Aspects Concerning the Automatic Treatment of Adjectives and Adverbs in Spanish: A Pedagogical Application of the NooJ Platform. In: Mbarki, S., Mourchid, M., Silberztein, M. (eds) Formalizing Natural Languages with NooJ and Its Natural Language Processing Applications. NooJ 2017. Communications in Computer and Information Science, vol 811. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-73420-0_11
[5] Rodrigo, Andrea, Monteleone, Mario and Silvia Reyes. (2018). A Pedagogical Application of NooJ in Language Teaching: The Adjective in Spanish and Italian. In Proceedings of the First Workshop on Linguistic Resources for Natural Language Processing, pages 47–56, Santa Fe, New Mexico, USA. Association for Computational Linguistics.
[6] Rodrigo, A. F., Méndez, B., & Oliva, I. J. (2021): Impacto de las TIC en la enseñanza: hacia un cambio de paradigma en la clase de lengua y literatura, COVID-19. Aprendo Con NooJ, (1). https://doi.org/10.35305/an.vi1.2
[7] Rodrigo, A., Duran, M., Nalli, M.Y. (2021). Approach to the Automatic Treatment of Gerunds in Spanish and Quechua: A Pedagogical Application. In: Bigey, M., Richeton, A., Silberztein, M., Thomas, I. (eds) Formalizing Natural Languages: Applications to Natural Language Processing and Digital Humanities. NooJ 2021. Communications in Computer and Information Science, vol 1520. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-92861-2_12
[8] Rodrigo, A. (2023). En torno a la aplicación pedagógica de herramientas informáticas de procesamiento del lenguaje como experiencia de taller de investigación posdoctoral. Revista de Epistemología y Ciencias Humanas, 15(2), 123-145. ISSN 1852-625X. Disponible en: En torno a la aplicación pedagógica de herramientas informáticas de procesamiento del lenguaje como experiencia de taller_investigación posdoctoral_Andrea Rodrigo (1).pdf (784.28 KB) [última consulta 12 de marzo de 2025]
[9]Resultados de evaluaciones Aprender 2023. Disponible en: sintesis_de_resultados_aprender_2023_1.pdf [última consulta 12 de marzo de 2025]
[10] Silberztein, M. (2016): Formalizing Natural Languages: The NooJ Approach. Iste Ediciones, London.
Software NooJ, disponible en Association (univ-fcomte.fr) último acceso [12 de marzo de 2025]
Spanish Module_Argentina: Resources (univ-fcomte.fr) último acceso [12 de marzo de 2025]
Corpus extraído del repositorio del Ministerio de Educación de la Nación Argentina, Repositorio Institucional del Ministerio de Educación de la Nación | Noticias BNM. último acceso [12 de marzo de 2025]
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.